onsdag 25 september 2013

Vill du vara med och sy 100 block?

Du har säkert sett de vackra samplerquiltarna Dear Jane och Farmers Wife. Jättevackra quiltar men små och komplicerade block. Tula Pink har designat en modern sampler-quilt bestående av 100 moderna quiltblock. Dessa finns samlade i boken Tula Pink's City Sampler Quilts - 100 modern quilt blocks.


Boken i sig är vacker och inspirerande. Sömnaden av blocken beskrivs enbart av bilder, så du behöver inte vara bra på engelska för att kunna sy dem, Och måtten finns angivna i både centimeter och tum, så du kan välja det du känner dig mest bekväm med.  Det kan vara små bitar i blocken, men blocken är inte komplicerade att sy. I snitt tar det 20 minuter att sy blocken, en del går fortare och andra tar lite längre tid.

För att kunna sy blocken behöver man boken, den kan man t ex köpa här: 
Adlibris
Bokus

Vi tycker det skulle vara jätteroligt om det är fler som vill vara med och sy en sampler quilt av dessa block! Vi tänkte oss att lotta fram och sy 10 block i månaden med start i oktober. Vartefter vi syr blocken visar vi upp dem för varandra.
Du väljer själv om du vill sy alla tio blocken på en gång eller om du vill sy några block i taget under månaden. Det finns inga krav på att man måste sy 10 block per månad. Var och en syr självklart i den takt man vill och orkar.  I oktober har vi lottat fram block nr 5, 11, 14, 23, 37, 41, 51, 56, 79 och 88.

Om du har en egen blogg kan du visa dem där, och länka dit. Har du ingen egen blogg, lägger du ut bilderna här eller i ett Flickr-album. Vi kommer att lägga ut instruktioner för hur man gör.

 Känner du dig sugen? Anmäl dig genom att skicka ett mail till ullisquiltar snabel-a gmail.com, så att vi får din mail-adress, du kommer sen att få ett mail med inbjudan till Flickr-gruppen. (Skriv också din blogg-adress i mailet om du har en egen blogg så länkar vi till den här )
Och om du redan har börjat att sy block så hindrar det inte att du kommer med. Du visar upp de blocken du redan har sytt när vi andra syr dem.

Har du några frågor eller funderingar? Lämna en kommentar så svarar vi!






21 kommentarer:

  1. Lycka till! Jag hejar på från avbytarbänken :-)

    SvaraRadera
  2. Jag vill sy dessa block! Har beställt boken från USA så det dröjer innan jag får den. Hittade den inte på Adlibris.
    Min blogg: http://gredelinasyr.blogspot.com
    Det här ska bli kul! Jag har gått flera kurser i moderna block på Craftsy och gillar stilen!

    SvaraRadera
  3. Jag är sugen men vet att jag inte har så mycket tid, får fundera...

    SvaraRadera
  4. Jag har beställt boken...så det dröjer några dagar innan jag har den hemma! Men jag vet inte hur det blir med tiden! Hoppas att jag kan hänga med någorlunda... fast tio i månaden låter tufft! Orkar jag inte i er takt så får jag väl tuffa efter!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bibbi!
      Jag trodde aldrig att jag skulle hinna sy 10 på en månad, men de är lätta och roliga!
      Det blev 6 stycken block på 4 timmar och då var det med att välja tyger, stryka, skära, sy och stryka igen!
      Detta var bland det roligaste jag sytt av andras mönster!
      Kram//Maja

      Radera
  5. Låter superskoj och boken ser härlig ut, men jag måste nog fundera lite till innan jag hoppar på tåget, måste ju hitta syglädjen på allvar först!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  6. Kul grej. Jag hoppar på. Ska börja med att leta rätt på boken och beställa. Sen tror jag nog att jag kan få lite svårt att få ihop tio stycken varje månad. Kan inte tänka mig att jag klarar av 6 st/4 tim. Men det blir så mycket som det blir.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Så trevligt initiativ. Jag hoppar på naturligtvis, eftersom jag har haft boken hemma en längre tid och verkligen tänkt sy efter den boken. Och jag tror också att tiden att sy blocken är väldigt överkomlig. Det skall bli kul med en sådan aktivitet tillsammans med svenska kviltare.

    SvaraRadera
  8. Kul! Trots alla färdiga toppar som ligger och skräpar här hemma hoppar jag glatt på ett nytt projekt. Gillar att sy lite scrappy - så troligen blir det ganska färgglatt. Få se när jag närmar mej tyglådan vad som vill väljas

    SvaraRadera
  9. Jag tänkte inte vara med, först när jag läste om den här Sy Tillsammans, men jag tror jag faller. Har kommit på att jag ju kan sy blocken när jag börjar vara med i min nya sygrupp. De syr 2 söndagar/månad. Jag hoppas kunna vara med var annan gång.

    Jag har beställt boken i alla fall. och jag anmäler mig :-) så får vi se hur det går.

    SvaraRadera
  10. Boken är beställd! Vill se den och fundera lite till, innan jag ev. "hänger på". Kul initiativ av er 3!

    SvaraRadera
  11. Och jag har redan mailat Ullis - klart jag vill vara med ! Har haft boken en längre tid och redan sytt några av blocken, fast jag har sytt i nummerordning !! Nu funderar jag på om jag skall byta färgtema, får se vad jag bestämmer mig för.

    SvaraRadera
  12. Hoppar gladeligen på :-) Boken ska inköpas i kväll. Men ingen syende förrän Rikstäckets årsmöte....

    SvaraRadera
  13. Hei, dette var et morsomt innslag. Det er mange sy sammen prosjekt på nettet, men de fleste er fra USA. Klart jeg skal väre med på denne svenske versjonen. Må bare kjöpe boken först.

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Hade sett lite om boken ,och blev lite tänd på syningen.Nu är boken best. och jag ska maila Ullis. Sedan får man se hur fort syningen går.Jättekul initiativ.
    Elisabet i Järfälla

    SvaraRadera
  15. Jag har beställt boken och sedan får jag se hur det blir med tiden. Just nu och ett tag framåt är det ganska fulltecknat i almanackan så några 10 block lär det inte bli i oktober - men kanske något i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wivi!
      Du syr självklart i Din egen takt. Blocken är väldigt enkla och skär Du till fler än ett och sedan syr, går det som en dans.
      Gunilla

      Radera
  16. Åhh, vad roligt det här låter, då!! Har så mycket som ligger som borde bli klart men vad sjutton, man lever bara en gång, jag vill vara med!! Måste bara hinna beställa boken först. Himmel vad kul det ska bli! I´m all in!!
    Kramisar

    SvaraRadera
  17. Oj-oj, så kul med en Sy-Tillsammans! Boken har jag sedan tidigare och jag gillar verkligen blocken! Ska jag bli med... Åh, det är verkligen frestande... Måste tänka lite till... Återkommer! :-)

    SvaraRadera
  18. Nu har jag hittat tyg som vill bli blocken!

    SvaraRadera
  19. Hej! Nu äntligen har boken kommit. Det blir nog inget sytt i oktober utan det får bli mer i november.
    Mitt största problem blir nog hanteringen av flickr. Jag är väldigt ovan vid bildhantering och hur och vad jag ska göra för att det ska bli rätt. Var hittar jag handledning?
    Förvirrade hälsningar från Kristina W

    SvaraRadera